23948sdkhjf

Flere skal "elske" Føtex: Sådan vil kæden bejle til kunderne

Torsdag morgen slog Føtex i Kokkedal dørene op for kædens nye koncept, som skal gøre dem mere populære blandt kunderne

"Der er ikke så mange, som elsker os," som Morten Møberg, kædedirektør i Føtex, formulerer det. Det vil direktøren ændre på. 

Derfor lancerer Føtex nu en ny strategi og koncept, som skal få flere kunder til at blive forelsket i kæden. RetailNews er til stede til åbningen af den første Føtex, som nu er bygget om til det helt nye koncept. Den ligger i Kokkedal i Nordsjælland, og på trods af et godt lag sne og slud, er der mange nordsjællændere, der tager turen forbi den nyrenoverede butik. 

- Jeg tror, at kunderne ser Føtex som et godt, funktionelt sted at handle. Vi skal gerne tættere på vores kunder og omfavne dem bedre og give dem en bedre service i forhold til, hvad de gerne vil have. Det er noget af det, vi skal forbedre os på. Hvis vi kigger på vores NPS-score (der er et udtryk for loyalitet, red.), er vi ikke tilfredse, og det er noget af det, vi skal forbedre os på, fortæller Morten Møberg blandt morgenmadsprodukter, flag og kunder, der er mødt op til åbningen af Føtex-butikken og de tilbud, det medfører. 

Det nye Føtex får nemlig et større fokus på sundhed, sunde alternativer, måltidsinspiration, og der kommer flere færdigretter. På sigt skal konceptet udrulles i alle Føtex-butikkerne, men det er en "rejse," som direktøren formulerer det.

'Føtex for fremtiden'

Føtex' nye strategi, som går under navnet 'Føtex for fremtiden' er et led i Salling Groups nye strategi Aspire '28, hvor koncernen bl.a. vil investere op mod 13 mia. kr. i den periode i butikker, drift, innovation med mere, og i 2028 vil Salling Group omsætte for mere end 100 mia. kr.

Ved første øjekast ligner Føtex'en i Kokkedal kædens øvrige butikker, som man kender dem. Men som man bevæger sig gennem den store butik, er der alligevel sket en hel del. 

Den måde, kunderne helt konkret kan se, at den nye strategi er blevet implementeret i butikken i Kokkedal på, er f.eks. ved, at skiltene er blevet re-designet, der er kommet varmere farver på dem, og der er kommet mennesker på flere af skiltene. Ved kassen er der også kommet nye produkter. Der er nemlig ikke kun de helt usunde alternativer, men nu er der også sundere snacks, som kunderne kan tage med sig på farten.

Derudover er der 'øer' med måltidsinspiration. Det vil sige, at der er opstillet nogle varer ved et skilt med et forslag til en opskrift, som man kan bruge dem med. Der er f.eks. en masse kidneybønner, som er linet op, og dertil et skilt med et forslag om at bruge dem i sin bolognese. På den måde vil de inspirere kunden til at tage sundere valg. 

- Når vi spørger kunderne, vil rigtig mange gerne købe sundere ind. Sundhed scorer generelt højt, og det er noget, som ligger kunderne på sinde. Hvis man piller pris og lokation væk, så scorer sundhed ind som vigtigste parameter. Selv højere end kvalitet. Og noget højere end økologi og klima. Der er helt klart en efterspørgsel på det.

Køkken som endnu ikke har det store sundheds-fokus

Der er også kommet et køkken og en disk med frisk fisk, færdigretter og takeaway. 

 - Det helt store er vores køkken, hvor vi har kombineret vores slager/deli. Det er der også andre, der gør, men her forsøger vi virkelig at løfte niveauet i Føtex og lave nogle lækre ting. Vi kommer til at have forskellige retter, så man kan tage den varme mad med. 

Med et hurtigt kig hen over disken, er det dog også tydeligt, at der - i hvert fald ikke denne torsdag - er ret mange sunde valgmuligheder. Der ligger færdiglavet frikadeller, fiskefileter, mini-burgere, men også færdigretter, som kunderne selv kan tage med hjem og varme. 

Nu fortæller du, at I gerne vil fokusere mere på sundhed. Hvor er det i disken?

- Det er der ikke, men der kommer til at være sunde alternativer. Vi har skalaen med både det usunde og det sunde. Så vi skal arbejde henimod at der også er sunde alternativer. Vi kommer ikke til at være formynderiske, men vi skal sikre, at der altid er det sunde alternativ. Og her er det ikke på plads endnu, men det er en rejse, som vi skal på.

Morten Møberg fortæller også, at køkkenet indtil videre er en test, og at det bliver tilpasset i de kommende Føtex alt efter efterfaringerne fra Kokkedal, men det bliver også tilpasset den enkelte by og flowet af kunder. 

Færdigretter er populære

Men direktøren kan se, at færdigretterne er populære blandt kunderne, så dem kommer der flere af i alle butikker. 

- Der er mange, som køber ind i vores færdigretter, som de varmer derhjemme, men det her med at købe det helt færdigt er også noget af det, som vi skal se ind i. Men det er for at kunne lave nogle lækre retter, hvor man også kan blive inspireret til at prøve nye ting osv., siger han og nævner også det nye chop chop-koncept, som blev lanceret i oktober. 

Det er dog ikke alle Føtex', som kommer til at få sit eget køkken, men det kommer også meget an på erfaringerne fra Kokkedal. 

- Vi må se på det, for det kommer an på, hvordan kunderne køber ind på det. Det bliver lokalt besluttet. Det er også en del af vores nye strategi, at vi skal være bedre til at tilpasse sortimentet lokalt. Det kan godt ske, at nogle butikker skal have det samme, men hvor nogle af dem fylder mere det ene sted i forhold til det andet. Så vi skal blive bedre til at tilpasse det lokalt.

Tidsplan med lang horisont

Kæden er ved at ombygge sin butik i Husum, og der er køkkenet færdigt om 14 dage. Derudover venter Salling Group på konkurrence-myndighederne i forhold til købet af 35 Coop-butikker. Deraf vil nogle af dem også blive til Føtex, men direktøren vil endnu ikke sætte tal på hvor mange, han håber på. 

Men der kommer til at gå lidt tid, før alle butikkerne er indrettet efter det nye koncept. 

- Det tager noget tid at komme alle butikker igennem. Jeg vil nødigt give et årstal på det, men jeg håber, at vi er langt om fem år. Det er også meget behovsbestemt. For når vi kigger på vores butikker, kigger vi også på alderen osv. SÅ vi har en prioritetsliste, som vi forsøger at gå efter, og den starter vi op på i 2. halvår 2025, siger han og fortsætter: 

- Men inden da får vi også indtryk af, hvad kunderne synes om det. Vi kommer også til at høre kunderne her i Kokkedal, hvad de synes om indretningen, udtrykket osv.

Digitalt skal Føtex også opdateres

Også på den digitale side, skal kæden i arbejdsbukserne. For appen skal også have en tur:

- Vi har også ambitioner om at få bygget en god, digital platform, så vi kan inspirere kunden. Et af mine krav til teamet er, at vi får dækket hele kunderejsen. Nogle planlægger hjemmefra mens andre gør det hjemmefra, men vi skal ligesom have dækket hele rejsen, måske også med kassen. Der kan vi også hjælpe kunden med sunde valg. Det er vigtigt for mig, at vi kobler inspiration, og det at gøre det lettere at handle ind, sammen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063